We spreken geen grote dingen, WIJ LEVEN ERNAAR!! (deel 1)
Voor dit artikel worden geen verzendkosten in rekening gebracht.
Mark Minucius Felix, Advocaat voor God.
De gouden herfstzon schijnt over het diepe blauwe water van de Middellandse zee, als drie mannen op de rotsen klimmen die uitkijken over de golven. Nee, ze zoeken niet naar avontuur, ze zoeken naar een afgelegen plek om met elkaar te discussiëren over enkele diepzinnige vragen van het leven: Hoe is de mens hier gekomen? Bestaat er een God? En als deze bestaat, kunnen we Hem dan persoonlijk leren kennen? Worden onze levens bepaald door het lot? Is er leven na de dood?
Deze mannen praten ook over een snel groeiende sekte die Christenen genoemd worden en over hun ongebruikelijk levenswijze die als een snel verbreidend vuur zich verspreid in het Romeinse Keizerrijk. Er gaan geruchten de ronde dat de christenen samenkomen op geheime plaatsen om menselijk vlees te eten en grote orgies houden. Sommige zeggen dat ze een misdadiger aanhangen die gekruisigd werd. Andere beweren dat ze gewoon dombo’s zijn.
Wat ze ook zijn, de christenen zijn ongetwijfeld een van de vreemdste sekten in het Romeinse Rijk. Ze hebben geen tempels, geen altaren en geen beelden. Ze hebben geen interesse in de openbare sportevenementen en bezoeken niet de theaters. Deze religie lijkt zijn aanhangers tevens alleen maar armoede, vervolging en lijden te brengen.
De schrijver van dit debat is Mark Minucius Felix. Hij is een Romeinse advocaat en een christen. Caecilius, die een vertrouwelijke medewerker of naaste verwante is van Mark, is een heiden. Als Caecilius en handkus werp naar een stenen afgod, ontstaat er een heftig debat over het Christendom tussen Caecilius en Mark’s goede vriend, Octavius. Als een gelovige christen met een aanzienlijke kennis hieromtrent, verdedigd Octavius behendig de aanvallen geplaatst door de heiden Caecilius.
Natuurlijk had Mark geen opname apparaat bij de hand tijdens dit debat. Wat we lezen is geen letterlijke transcriptie van het debat. Het is een gereconstrueerde versie van het gesprek, geschreven vele jaren nadat het heeft plaatsgevonden. Maar we kunnen ons voordeel hiermee doen. Want wat er gepresenteerd wordt is een weergave van de beschuldigingen van de Romeinen tegen de Vroege Christenen - en de reactie en weerleggingen van een christen hierop. Octavius was geschreven waarschijnlijk tussen 150 - 210 na Christus. Gedurende die tijd was het verboden om een christen te zijn en was de straf voor het zijn ervan vaak de dood. Hierdoor kwamen de christenen in het geheim bijeen en dit gaf weer aanleiding tot vele geruchten. Mark schreef het verlag van dit debat op om aan te tonen dat al deze geruchten vals waren.
Jammer genoeg weten we weinig van Mark Felix zelf, anders dan dat hij een Romeinse advocaat was en een orthodox christen. En dit is jammer, want zijn ‘Octavius’ is een waar hoogstaand werk. Mark schreef in sierlijk Latijn die dat van Cicero benaderd. In Octavius bouwt hij zorgvuldig een setting op voor het debat tussen een heiden en een christen en houdt hij gedurende het hele verhaal de spanning vast wie de winnaar zal worden. Uiteindelijk is Octavius niet alleen een weerlegging van de Romeinse beschuldigingen aan de christenen, nee, het is ook een uitdaging op onze eigen zienswijzen van de 21e eeuw.
Wat je gaat opvallen als je gaat lezen, is de eenvoudige en letterlijke interpretatie van het onderwijs van Jezus Christus en Zijn apostelen. Een kenmerkend aspect wat je bij alle Vroege Christenen van voor 325 terugvind. Voor de Vroege Christenen betekende vertrouwen op God meer dan alleen maar met de lippen zeggen; “ik vertrouw op de Heer”. Het betekende dat geloven in en gehoorzamen aan God groot lijden kon inhouden, maar dat God ook degene de kracht geeft om het te doorstaan. Voor de Vroege Christenen gold, dat zeggen op God te vertrouwen maar weigeren Christus’ geboden te onderhouden, haaks tegenover elkaar staan. Tevens hadden ze niet de drang om van elk Goddelijk gebod ook de reden te kennen voordat ze hieraan gehoorzaamden.
In onze tijd van ‘gemakkelijk geloven’ zou vooral de levenswijze van de Vroege Christenen ons moeten uitdagen om een stap verder te gaan dan alleen maar een christen te zijn met onze lippen, naar een leven leiden als een christen, die een levende, uit liefde voortkomende gehoorzame relatie onderhoud met zijn Hemelse Vader en Zijn Zoon Christus Jezus.
Setting van Octavius:
Personen:
Mark Minucius Felix - de verteller.
Caecilius - Mark’s metgezel die het Christendom aanvalt.
Octavius - Mark’s geliefde vriend die het Christendom verdedigt.
Inhoud:
Deel 1: Achtergrond en setting voor het debat (hoofdstuk 1)
Deel 2: Caecilius’ rede tegen het Christendom (hoofdstukken 2 & 3)
Deel 3: Octavius’ verdediging van het Christendom (hoofdstukken 4 t/m 8)
Deel 4: Slot rede van Octavius en conclusie (hoofdstuk 9)
Aantal pagina's: 37
Formaat: PDF en Epub
* verplichte veld(en)
Specificaties
Formaat | EPUB, PDF |
---|
Aanverwante artikelen
Laat de vroege-christenen eens aan het woord.
Veel christenen denken dat de Apostel Johannes, vlak voordat hij stierf in ongeveer het jaar 98 n.Chr. ons het complete...
|
€ 6,00€ 2,00 |
|
Levertijd 2 dagen |
Gods Koninkrijk keerde de wereld onderstebovenNadat David Berçot het boek ‘Will the real Heretic please stand up’ had geschreven (Laat... |
€ 6,00€ 2,00 |
|
Levertijd 2 dagen |
Wat geloofden de eerste christenen over de Twee Koninkrijken
Een van de ironische dingen van het Christendom van vandaag is dat een fundamenteel grondbeginsel van het christelijke...
|
Vrijwillige Bijdrage
|
|
We spreken geen grote dingen, WIJ LEVEN ERNAAR!! (deel 2)Justin Martyr - Filosoof wordt Christen Enkele tientallen jaren na de dood van de apostel... |
€ 6,00€ 2,00 |
|
Levertijd 2 dagen |